Røde blade

- Fagus sylvatica, Corylus avellana

Rødbladet hassel er bedst. Friske, nyudsprungne, helt udfoldede blade og hanrakler bruges. Jeg har ikke prøvet at tørre dem.

     I en plantefarvegruppe på facebok diskuterede vi farvning med rødbøg. Vi har en mini-bitte rødbøg, der tilføldigvis skulle klippes så den lille smule blade røg i farvegryden sammen med lidt garn. Det blev en smuk æblegrøn farve. 2. bad gav straks mindre farve, men alligevel.
     Jeg cyklede på indkøb næste dag, og se, nogen havde lige klippet deres røde bøgehæk. Jeg ryddede lidt mere op efter dem, og tog afklippet med hjem. Det gav en dyb, flaskegrøn.
     På min næste cykeltur kom jeg forbi et sært, rødt træ, det var ikke en bøg, eller en el. Jeg plukkede helt forsigtigt et par blade. og puttede dem i farvefryden derhjemme. Det gav den allersmukkeste grønne farve. Så overfarvede jeg et lille nøgle fesent garn, der blev meget lysere, men stadig flot. Nu må jeg ønske mig en rød hassel - for det var det, træet var - så jeg kan farve med bladene næste forår.

Min egen lille bøgebusk                                  Bøgehæk-                       Rødbladet hassel
 > 1 gram blade                                                    afklip                                  Det lille nøgle er
            2. og 1. bad                                                                                                2. bad overfarvning


Efter 10 dage i sol fra morgen til aften: Øverst rødbøg, nederst rødbladet hassel.


Den grønne her er rakler fra rødbladet hassel. Fra højre: Lineal 1. bad, 2. bad, 3. bad og 4. bad.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar