Hestekastanje

- Aesculus hippocastanum

Roßkastanien. Horse chestnut. Hästkastanj. 

     I 2017 fik jeg rødt i august fra de stikkende skaller. Min første konklusion var at de kun farvede rødt tirsdag 29. august i regnvejr. Efter flere forsøg konkluderede jeg at kastanjeskaller farver bedst, når
1) de er friske,
2) de selv får lov at falde ned inden kastanjerne er rigtigt modne,
3) de bliver kogt meget for at afgive deres farvestoffer.
     Og så er der endog stor forskel fra træ til træ.

 Nogle af forsøgene fra august 2017 
Øverst til venstre: den første skal, til højre flere fra et andet træ samme dag
Midten: ufarvet uld. 
Nederst: meget lille bundt farvet med selve kastanjerne og stort bundt "visne" skaller.

 Det første bundt med naturlig farve.

I juni 2018 fik jeg nogle små nedfaldne kastanier fra samme træ. De farvede lysende neongult.

 Gul uld i juni 2018.
Så kom jeg i tanker om, at det jo skulle koges. Ud med ulden, op med varmen og så blev det ... orange.
 Vi fortsætter næste år.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar